سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
حجت الاسلام میر کتولی

حوزه/ دبیر مجمع عالی تفسیر حوزه گفت: 230درس تفسیر در سال گذشته تدریس شد و امسال با افزایش 70درصدی تدریس تفسیر این دروس به بیش از 400درس رسید که از این تعداد 66درس به علوم قرآن و روش شناسی و مکاتب تفسیری مرتبط بوده است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین مرتضی میرکتولی امشب، در مراسم یازدهمین همایش اساتید تفسیرحوزه که در دارالقرآن علامه طباطبایی برگزار شد گفت: زندگی و حیات در عالم مادی به دو عنصر آب و نور و خورشید است و به همین نسبت این نور و آب معنوی نیز چنین حکمی دارد.

وی افزود: در عالم انسانیت و عالم معنا نیز همین دو عنصر برای ادامه حیات لازم و ضروری است و قرآن هم آب حیات انسانی است و هم نور هدایت الهی و معنوی و معرفتی معرفی شده است.

حجت الاسلام والمسلمین میرکتولی بیان کرد: در آیه 15 سوره مائده، خداوند قرآن را کتابی روشنگر و نوری الهی معرفی می کند و امام علی(ع) در خطبه 176 نهج البلاغه بیان می کنند که قرآن بهاردلها و سرچشمه دانش ها و علوم الهی است.

دبیر مجمع عالی تفسیر حوزه خاطرنشان کرد: هیچ کسی نیست که با قرآن همنشین شود؛ جز اینکه زمانی که بر می خیزد به او هدایت تکوینی و تشریعی اضافه می شود و کوری وکوردلی از او کم می شود.

وی افزود: 230درس تفسیر در سال گذشته تدریس شد و امسال با افزایش 70درصدی تدریس تفسیر این دروس به بیش از 400درس رسید که از این تعداد 66درس به علوم قرآن و روش شناسی و مکاتب تفسیری مرتبط بوده است.

حجت الاسلام والمسلمین میرکتولی بیان کرد: 20درس آیات الاحکام و دروس تفسیر موضوعی با موضوعاتی چون اعتقادات و اخلاق و.. بیش از 50درس را به خود اختصاص داده است؛ 169درس در حوزه تفسیر المیزان نیز دایره شده است.

دبیر مجمع عالی تفسیر حوزه خاطرنشان کرد: در قسمت دروس خارج، 162درس در حال حاضر در حوزه علمیه تدریس می شود که مجموع این دروس به 405 درس تفسیر می رسد.

وی افزود: پس از شش سال فعالیت مجمع عالی تفسیر این دروس در حوزه تدریس می شود که مایه خرسندی است البته این آمار در حال افزایش است.

دبیر مجمع عالی تفسیر حوزه در پایان خواستار افزایش ساعات درسی تفسیر توسط اساتید تفسیر حوزه شد و خاطرنشان کرد: امیدواریم این روند افزایش یابد و ساعات تفسیری اساتید بیش از پیش گردد تا این حوزه و کرسی دروس تفسیر رونق بیشتری پیدا کند.

 

 

 
 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha